استعمال دخانیات یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان می‌باشد و به تازگی مطالعه‌ای بدین نتیجه رسیده است که سیگار حتی سی سال بعد از ترک نیز بر روی دی‌ان‌ای انسان تاثیر دارد.

تاثیر سیگار بر روی دی‌ان‌ای سی سال بعد از ترکنتایج این بررسی نشان می‌دهند که سیگار تاثیر خاصی را به صورت متیلاسیون دی‌ان‌ای بر روی ژنوم انسان اعمال می‌کند و از این طریق فعالیت ژن‌ها را تغییر می‌دهد. متیلاسیون یکی از مکانیسم‌های تنظیم ژن بوده و به فعال یا غیرفعال بودن ژن‌ها تاثیر دارد و این امر منجر به بیماری‌های مربوط به استعمال دخانیات می‌گردد.

رابی جوهانس، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در ماساچوست اعلام کرد: «مطالعه ما شواهد جالبی را رونمایی کرد و بدین نتیجه رسید که استعمال سیگار تاثیرات طولانی مدتی بر روی ساختار مولکولی بدن دارد و این تاثیر بیش از سی سال پایدار می‌باشد.»

در افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، پنج سال بعد از ترک، اکثریت مکان‌های متیلاسیون دی‌ان‌ای به حالت عادی باز می‌گردند اما در این میان برخی از این مکان‌ها حتی سی سال بعد از ترک نیز همچنان پایدار هستند. حتی چندین دهه بعد از ترک نیز احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های تنفسی و سکته وجود دارد.

مهم‌ترین مکان‌های متیلاسیون به بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات مربوط می‌باشند و از میان این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های گردش خون و انواع سرطان اشاره کرد.

متیلاسیون دی‌ان‌ای می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد سابقه استعمال دخانیات فرد ارائه دهد و در نتیجه محققان می‌توانند از این طریق درمان‌های جدیدی را برای بیماری‌های مختلف بیابند.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی به بررسی دقیق مکان‌های متیلاسیون دی‌ان‌ای در ژنوم انسان با استفاده از نمونه خونی 16000 شرکت کننده پرداختند. محققین مکان‌های متیلاسیون دی‌ان‌ای در افراد سیگاری و افرادی که ترک کرده‌اند را با افراد غیرسیگاری مقایسه کردند. مکان‌های متیلاسیون دی‌ان‌ای افراد سیگاری بیش از 7000 ژن بودند که برابر یک سوم ژن‌های انسان می‌باشد.

محققین اعلام کردند که شناسایی مکان‌های متیلاسیون مربوط به استعمال دخانیات می‌تواند منجر به شناسایی روش‌های درمانی متعددی گردد و همچنین سابقه استعمال دخانیات فرد را نشان می‌دهد. نتایج این تحقیق در مجله گردش خون: ژنتیک قبلی عروقی منتشر گردیده است.

گردآوری: سایت خبری 8فام
مترجم: رسول رحیمی
منبع: indianexpress.com