آیا عاشق همسرتان هستید و یا به وی وابسته شده اید؟ عشق موضوعی بسیار پیچیده است و این مقاله قصد دارد به بررسی تفاوت‌های بین وابستگی و عشق واقعی بپردازد. امیدواریم این توضیحات بتوانند رابطه فعلی شما را بهبود بخشیده و آن را به یک رابطه عاشقانه واقعی مبدل سازند.

عشق و وابستگی

۱. عشق از خود گذشتگی است، اما وابستگی خودخواهانه می‌باشد

زمانی که شما عاشق هستید، برای خوشحال کردن فرد مقابل تلاش می‌کنید. شما همواره به دنبال این هستید که فرد مقابل دوست داشته شدن را احساس کرده و از رابطه رضایت داشته باشد. شما هرگز با وی سر موضوعاتی نظیر چه کسی بیشتر کار کرده است و یا اینکه امروز چه کسی مسئول شستن ظروف است بحث نمی‌کنید. شما هرگز وی را از نظر احساسی تهدید نکرده و به دنبال سلطه نیستید.

اما زمانی که شما به فردی وابسته شده‌اید، بر روی روش‌هایی تمرکز می‌کنید که شما را خوشحال کنند. شما به شدت به فرد مقابل وابسته می‌شوید و حتی سعی می‌کنید وی را کنترل نمایید تا مبادا شما را ترک نماید. به جای مقابله با مشکلات خود، شما از وی برای افزایش اعتماد به نفس خود استفاده می‌کنید. شما بر این باور هستید که او مسئول خوشحالی شماست و اگر در این امر کوتاهی کند، وی را مقصر قلمداد خواهید کرد.

۲. عشق رهایی بخش است، اما وابستگی محدود کننده می‌باشد

عشق دوطرفه باعث می شود که «خود» واقعی‌تان را نشان دهید. فرد مقابل شما را ترغیب می‌کند تا کسی باشید که واقعا هستید و هرگز از نشان دادن ضعف‌های خود احساس شرمندگی نمی‌کنید. اعتماد دو طرفه عاملی است که منجر به رشد فردی هر دو طرف می‌شود. عشق به هیچ عنوان محدود کننده نمی‌باشد. در واقع عشق حس محدودیت را به کلی از بین می‌برد. توانایی فرد مقابل در پذیرش شما به صورتی که هستید شما را قادر می‌سازد تا رویاهای خود را دنبال کرده و از نیازمندی به کنترل زندگی فرد مقابل بی نیاز شوید.

از سوی دیگر، وابستگی، منجر به تشدید رفتارهای کنترلی می‌گردد. شما ممکن است مانع از بیرون رفتن همسرتان با دوستانش شوید. شما ممکن است احساسات وی را به طور کامل نادیده بگیرید.

۳. عشق منجر به رشد دوطرفه شده، اما وابستگی بازدارنده می‌باشد

اگر شما عاشق باشید، خود و همسرتان با هم رشد خواهید کرد. زمانی که شما برای ارائه بهترین نسخه از خود تلاش می‌کنید، به مرور زمان به فردی بسیار بهتر از خود کنونی تبدیل می‌شوید. به طور خلاصه، همسر شما منجر به رشد شما گردیده و شما نیز این امر را برای وی انجام می‌دهید.

اما در صورت وابستگی، شما برای کنترل طرف مقابل تلاش می‌کنید و ناتوانی شما در حل مشکلات خود منجر به محدود شدن رشد خود و همچنین طرف مقابل می‌گردد. مشکلات حل نشده شما منجر به وابستگی بیشتر به فرد می‌شود و این امر نیز به نوبه خود منجر به محدودیت رشد هر دو طرف گردیده و مانع از عشق می‌شود.

۴. عشق جاودانه بوده اما وابستگی کوتاه مدت و گذراست

عشق در طول زمان تغییری نمی‌یابد. شما و همسرتان در هر حالت روزی از یکدیگر به طور موقت یا برای همیشه جدا خواهید شد اما اگر واقعا عاشق یکدیگر باشید، فرد مقابل همواره در قلب شما باقی مانده و شما نیز بهترین آرزوها را برای وی خواهید داشت.

اما از سوی دیگر، اگر به یکدیگر وابسته باشید، بعد از جدایی با حس نفرت روبرو خواهید شد. ممکن است حتی قصد خیانت به وی را نیز در سر بپرورانید. این احساسات ناشی از حدس و گمان‌هایی است که شما از وی دارید و انتظار داشتید وی شما را همواره خوشحال نماید اما حس می‌کنید که وی در انجام این امر ناموفق بوده است.

۵. عشق منجر به از بین رفتن نفس گردیده اما وابستگی نفس را تقویت می‌کند

زمانی که شما عاشق هستید کمتر خود محور می‌باشید. رابطه شما برای کاهش نفس خود تلاش کرده و رشد شما را تقویت می‌کند و نتیجه این امر خودخواهی کمتر و دوست داشتن بیشتر خواهد بود. رابطه‌ای که شما با همسرتان دارید منجر به تغییرات مثبت در شما می‌گردد. مهم تر از همه، شما نقاط ضعف و آسیب پذیری‌های خود را به اشتراک گذاشته و از قلب خود ارتباط برقرار می‌نمایید.

روابطی که بر پایه وابستگی ایجاد شده اند توسط نفس کنترل می‌شوند. بدین دلیل است که بسیار از افراد چندین رابطه ناموفق را پشت سرگذاشته و در تمام آنها با مشکلات یکسان مواجه می‌شوند. شما نمی‌توانید مشکلات خود را برطرف نمایید. این امر باعث وابستگی در رابطه می‌گردد و در نتیجه شما بدون وجود همسر خود به هیچ عنوان احساس خوشحالی نخواهید کرد. شما به فرد مقابل برای حل مشکلات تکیه می‌کنید و یا حداقل وجود وی است که منجر به فراموشی مشکلات شما می‌شود.

عشق یا وابستگیاگر در حال حاضر عاشق نیستید، امیدواریم که شما نیز همزاد خود را پیدا کرده و رابطه فوق العاده‌ای را آغاز نمایید. تا آن زمان توصیه می‌شود که برای بهتر ساختن خود و روابط عاشقانه تلاش کنید. شما باید تلاش کنید که خود را به فردی تبدیل کنید که دوست دارید چنان فردی در مسیر شما قرار گیرد.

گردآوری: سایت تفریحی سرگرمی 8فام
مترجم: رسول رحیمی
منبع: lifehack.org