loading...
lιlıسایت تفریحی و سرگرمی 8 فام_lιlı8fam
آخرین ارسال های انجمن
دانیال بازدید : 378 پنجشنبه 15 مرداد 1394 نظرات (0)

...

حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ اسوه برترین انسانها به عنوان حجه الله و وسیله الله، بزرگ انسانی است که در عمر کوتاه خود، زیبنده و برازنده القابی چون: کوثر، لیله القدر، أم أبیها، ام الأئمه النجباء، زهرا و فاطمه ـ علیها السلام ـ شد.

بر نسل امروز بویژه جوانان شیعه ایرانی است تا با حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و منش او بیشتر آشنا گشته و از سیره آن حضرت در زندگی خویش الگو بگیرند.

چند داستان در مورد زندگی حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بیان نموده و حدیثی را ذکر کنید

پاسخ

حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ اسوه برترین انسانها به عنوان حجه الله و وسیله الله، بزرگ انسانی است که در عمر کوتاه خود، زیبنده و برازنده القابی چون: کوثر، لیله القدر، أم أبیها، ام الأئمه النجباء، زهرا و فاطمه ـ علیها السلام ـ شد.

بر نسل امروز بویژه جوانان شیعه ایرانی است تا با حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و منش او بیشتر آشنا گشته و از سیره آن حضرت در زندگی خویش الگو بگیرند.

حال که شما پرسشگر عزیز در پی کسب معرفت از دریای کران ناپیدای علم و سیره فاطمی ـ سلام الله علیها ـ هستید و آن حضرت را در مسیر زندگیتان الگوی خویش ساخته اید، داستانی چند از زندگی آن حضرت که به خواسته خودتان مناسب با سن و موقعیّت شما و هم سن و سالانتان باشد ذکر می کنیم.

۱٫ اصل پوشش ظاهر (حجاب) و دارا بودن صفت کمالی عفاف برای زن مؤمنه یکی از وظایف دینی و انسانی به شمار می رود که زنان مسلمان جهت حفظ تقوی و کسب رضایت خدا و رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و ابراز بندگی خدا از طرفی، و جهت حفظ امنیّت اخلاقی اجتماع از سوی دیگر باید ملتزم به آن باشند.

یکی از پیام های صریح زندگی فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ اهمیت دادن آن بانوی گرامی به حجاب و پوشش در حد فوق العاده می باشد که در این مختصر به ذکر دو روایت کفایت می کنیم.

۱٫ از امام کاظم ـ علیه السلام ـ روایت است که علی ـ علیه السلام ـ فرمود:

نابینائی اجازه خواست و بر فاطمه ـ سلام الله علیها ـ وارد شد پس حضرت زهرا خود را از او پوشاند .

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ به وی فرمود: برای چه خود را از او می پوشانی در حالی که تو را نمی بیند؟

فاطمه ـ سلام الله علیها ـ عرض کرد: اگر او مرا نمی بیند همانا من او را می بینم و وی بوی مرا استشمام می کند.

آنگاه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند: گواهی می دهم که بی شک تو پاره تن منی.[۱]

از این روایت علاوه بر پوشاندن بدن، لزوم پوشش بوی عطر زنان هم از مردان نامحرم فهمیده می شود.

۲٫ و نیز علی ـ علیه السلام ـ می فرمایند:

خدمت رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ بودیم، آن حضرت پرسید چه چیزی برای زنان نیکو و رواست؟

حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ فرمودند:

«خیر للنساء أن لا یرین الرجال و لا یراهنّ الرجال.»[۲]

آنچه برای زنان نیکوست اینکه بدون ضرورت مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز او را ننگرند.

۲٫ حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در عبادت و عصمت به حدّی رسیده بود که در حدیث متفق میان شیعه و اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در رابطه با عصمت و عبادت آن حضرت فرمودند:

«إن الله یغضب لغضبک فاطمه و یرضا لرضاک»

ای فاطمه ـ سلام الله علیها ـ : خداوند با خشم تو خشم می کند و با رضای تو راضی می شود.[۳]

آن حضرت گاهی تا صبح مشغول عبادت می شد، حضرت امام حسن ـ علیه السلام ـ می فرمایند:

شب جمعه ای دیدم که مادرم همواره در رکوع و سجود بود تا اینکه صبح شد و می شنیدم که برای مردان و زنان مؤمن دعا می کرد و نام می برد ولی برای خود دعا نکرد.

گفتم: ای مادر چرا برای خویش دعا نمی کنی همانگونه که برای دیگران دعا می کنی؟

فرمود: پسرم اوّل همسایه بعد خانه.[۴]

این روایات علاوه بر اینکه تأکید بر شب زنده داری ها و عبادتهای آن حضرت دارد می رساند که حضرت زهراء نسبت به اطرافیان و همسایگان خویش بی تفاوت نبودند و همواره در حقّ بندگان خوب خدا خیرخواه و برای رفع حوائج آنان دعا می کردند.

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در مورد دخت گرامیش می فرمود: فاطمه حوریه ای انسانی است، هرگاه در محراب در مقابل خداوند خویش می ایستد. نور او برای ملائکه آسمان همچون نور ستاره ها برای اهل زمین می درخشد، خداوند عزوجل می فرماید: ای فرشتگان من بنگرید به بنده من فاطمه، سرور بندگانم، که در مقابل من ایستاده و بند بند بدن او از خوف من می لرزد و با خشوع قلب خود به عبادت من روی آورده است، شما را گواه می گیرم که شیعیان او را از آتش جهنم امان دادم.[۵]

حسن بصری با اینکه از طرفداران اهل بیت ـ علیهم السلام ـ نیست می گوید:

در این امت کسی عابدتر از فاطمه ـ سلام الله علیها ـ نبود، آنقدر به عبادت می ایستاد که قدمهایش وَرم می نمود.[۶]

حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در لحظات آخر عمر خویش همچون ایام گذشته مشغول عبادت و راز و نیاز با حضرت احدیّت بود و شیعیان و پیروان اسلام و نیز در حقّ گنهکاران و خطا پیشه گان امت اسلامی دعا می کرد و طلب مغفرت برای آنان از بارگاه خداوند متعال داشت. اسماء همسر جعفر طیّار نقل می کند که در لحظه های آخر عمر حضرت زهراء ـ سلام الله علیها ـ متوجه آن بزرگ بانوی عالم بودم، ابتداء غسل کرد و لباسهایش را عوض نمود و در خانه مشغول راز و نیاز با خدا شد. جلو رفتم، فاطمه ـ سلام الله علیها ـ را دیدم که رو به قبله نشسته و دستها را به سوی آسمان بلند کرده و چنین دعا می کند:

«إلهی و سیدی أسئلک بالّذین اصطفبتهم و ببکاء ولدی فی مفارقتی أن تغفر لعصاه شیعتی و شیعه ذریتی؛ پروردگارا، بزرگوارا، بحقّ پیامبرانی که آنها را برگزیدی و به گریه های فرزندانم در فراق من، از تو می خواهم گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشائی».[۷]

و اینها خود بزرگترین درس از زندگی سرشار از ایمان آن حضرت می باشند که می توانند تحولّی عمیق در دلهای خفته و پژمرده از غفلت و نادانی انسانها در تمامی قرون و بالاخص در عصر حاضر ایجاد کنند. امید است با پیروی از ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ بتوانیم زندگی پر از معنویت و ایمان برای خود و جامعه خود بسازیم. در پایان حدیثی از حضرت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در رابطه با حضرت زهراء ـ سلام الله علیها ـ ذکر می کنیم. انشاءالله که بتوانیم در زمره محبان واقعی اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ قرار گیریم.

قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ :

من أحب فاطمه ابنتی فهو فی الجنه معی و من أبغضها فهو فی النار. یا سلمان، حبّ فاطمه ینفع مائه من المواطن…

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ به سلمان فرمودند: ای سلمان، هر کس دخترم را دوست بدارد او بامن در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد او در آتش است. ای سلمان، حبّ فاطمه ـ سلام الله علیها ـ در صد جایگاه سود می دهد، آسانترین آن جایگاه ها مرگ و قبر و میزان و صراط و محاسبه است. هر کس از او، دخترم راضی باشد من از او راضیم و هر کس من از او راضی باشم خدا از او راضی باشد و هر که بر او خشم کند من بر او خشم کنم و هر کس بر او خشم نمایم خدا بر او خشم کند. ای سلمان، وای بر کسی که به او و شوهرش ستم کند. وای بر کسی که به ذرّیه او ستم کند.[۸]


 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1588
  • کل نظرات : 265
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 1350
  • آی پی امروز : 98
  • آی پی دیروز : 59
  • بازدید امروز : 119
  • باردید دیروز : 88
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,560
  • بازدید ماه : 1,560
  • بازدید سال : 33,659
  • بازدید کلی : 3,168,519
  • کدهای اختصاصی
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • پشتیبانی

    نت فيکس نت فيکس نت فيکس نت فيکس